Nadruki na koszulkach a prawa autorskie

Nadruki na koszulkach a prawa autorskie

Kiedyś nie zwracaliśmy na nie zbyt dużej uwagi. Na targach bez problemu można było dostać dowolną płytę lub film naszego ulubionego artysty, a najnowsze gry udostępniano jeszcze przed ich oficjalną premierą. Ktoś wprawdzie straszył, ktoś uprzedzał albo moralizował, ale nikt na prawa autorskie nie zwracał szczególnej uwagi. Wraz z rozwojem nowych technologii nasze spojrzenie na to zagadnienie znacznie się zmieniło – jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami, którzy rozumieją i doceniają ideę ochrony praw twórców. Staramy się jak możemy, ale w końcu nie zawsze jesteśmy pewni, na ile możemy sobie pozwolić. Ta gałąź prawa jest wyjątkowo skomplikowana i z właściwą interpretacją przepisów mają problemy nawet prawnicy. Podpowiadamy, czym się kierować, aby podczas tworzenia nadruków na koszulki, nie narazić się na przykre konsekwencje.

Prawa autorskie a nadruki

Idea zachowania praw autorskich jest niesłychanie prosta – posiadać można nie tylko fizycznie istniejące przedmioty, określoną wartość przedstawia także tak zwana własność intelektualna, do której zaliczamy między innymi dobra niematerialne, patenty czy znaki towarowe. Co to oznacza? Bez zgody twórcy nie możemy dowolnie posługiwać się stworzonym przez niego dziełem. Możemy kupić płytę i słuchać jej w gronie znajomych, ale jej publiczne udostępnianie będzie oznaczało naruszenie praw autorskich, sytuacja prezentuje się tak samo z filmami, serialami, obrazami i innymi nośnikami zaliczającymi się do własności intelektualnej. Nasze wątpliwości najczęściej wzbudza co innego. Nie wiemy, czy za własność intelektualną należy uznać także okładki płyt, kadry, loga i inne symbole bezpośrednio związane z działalnością ulubionego twórcy. Prawnicy takich wątpliwości nie mają i podkreślają, że to również obiekty, objęte prawem autorskim. Oznacza to, że bez uzyskania zgody uprawnionej osoby, nie możemy wykorzystywać ich we własnych projektach. Oczywiście od każdej reguły istnieją jednak wyjątki.

Opracowanie i inspiracja

Jeżeli jakiś motyw szczególnie przypadł nam do gustu i chcemy go wykorzystać, zawsze możemy na jego bazie stworzyć zupełnie nowe dzieło sztuki. W takim wypadku niezwykle pomocna okaże się znajomość różnicy pomiędzy opracowaniem i inspiracją. Pierwsze z nich wiąże się z zachowaniem cech pierwowzoru i ograniczeniem się jedynie do jego modyfikacji. W takim wypadku nadal obowiązują prawa autorskie. Jeżeli jednak stworzony przez kogoś innego motyw posłuży nam jedynie jako źródło inspiracji, nie musimy się martwić o konsekwencje prawne.

Zgoda właściciela praw autorskich

Co zrobić, jeżeli bardzo zależy nam na wykorzystaniu motywu do którego prawa autorskie posiada ktoś inny? Jak w niemal każdej sytuacji, najlepszym wyjściem będzie skontaktowanie się z twórcą. Dzięki internetowi bez trudu znajdziemy odpowiednią osobę. Napiszmy mail i poinformujmy ją o planach stworzenia nadruku na koszulkę. Autor może udostępnić nam treść (np. logo zespołu, grafikę) na zasadzie płatnej lub darmowej. Często zawiera się umowy, w których określa się procent z przychodu, który będziemy musieli przelać na jego konto, w wielu przypadkach odstępuje się jednak od jakichkolwiek płatności.

Creative Commons i Copyleft

Jeżeli mamy wątpliwości dotyczące praw autorskich, zawsze możemy wykorzystać grafiki, udostępnione na podstawie licencji Creative Commons lub Copyleft. W sieci znajdziemy miliony różnorodnych propozycji – od fotografii, przez obrazy, na logotypach kończąc. Wybierając je możemy być pewni, że nie łamiemy prawa.

Please follow and like us: